בדיקות מפוחי עשן ת"י 1001

צור עימנו קשר

ביצוע בדיקה וביקורת תחזוקה שנתית של מפוחים לשחרור עשן בהתאם לתקן ישראלי 1001 חלקים 2.3,2.2,2.1

כל מבנה, שגודלו מעל 200 מ"ר המשמש לתעשייה, מבנה ציבורי או מבנה מגורים גדול, יידרש  לקיום מערכות פינוי עשן לפי תקן 1001. תקן זה דן בבנייה, בהתקנה, בהפעלה  ובתחזוקה של מערכות מיזוג אוויר, פינוי עשן ואוורור, לרבות מסננים, מובלים וציוד נלווה, לשם הגנה על חיי אדם ועל רכוש מפני אש, עשן וגזים הנובעים משרפה או ממצבים הבאים לידי ביטוי בתופעות דומות לאלה של שרפה.

חלק 2.1 של ת”י 1001 בטיחות אש במבנים: עוסק במערכות מערכות בקרת עשן – בנייני מגורים שגובהם עד 12מטר; הוא מבוסס על הקוד  של האגודה האמריקאית להגנה מאש NFPA92A.

חלק 2.2 של ת”י 1001 בטיחות אש במבנים: מערכות בקרת עשן – בנייני מגורים גבוהים ורבי קומות, הוא מבוסס על הקוד  של האגודה האמריקאית להגנה מאש NFPA92A.

חלק 2.3 של ת”י 1001  בטיחות אש במבנים: מערכות בקרת עשן – בניינים ציבוריים – הוא מבוסס על הקוד  של האגודה האמריקאית להגנה מאש NFPA92A.

לפני הבדיקה יש לבצע טיפול תחזוקה שנתי בלוחות החשמל של מפוחי העשן, כולל ניקוי וחיזוק מגעים. הטיפול יכול להתבצע על ידי חשמלאי המפעל. במהלך הבדיקה יוצג לבודק דוח תחזוקת הלוחות; בנוסף יש להציג לבודק את המפרט הטכני של המפוחים.

בדיקת מפוחי עשן – מערכת מצילת חיים.

שריפה היא אירוע חירום שיכול לגרום לפגיעה בנפש ולנזק רב לרכוש. עשן הוא הגורם המשמעותי ביותר לפגיעות כתוצאה משריפה אפילו יותר מהכוויות עצמן. ההערכות המקובלות הן שכ-80% מהפגיעות נגרמות בעקבות שאיפת עשן. העשן הוא למעשה תערובת של גזים כהים ורעילים, שנפלטים כתוצאה מתהליך הבערה של חומרים שונים.


סכנות העשן

  • העשן גורם למיסוך דרכי המילוט מהמבנה ומקשה על כניסת כבאים במטרה לחלץ לכודים ולהילחם באש.
  • האוויר באזור השריפה הוא חם מאוד ועלול לגרום לכוויות בעור ובדרכי האויר, במקרה של היווצרות אדי מים, הפגיעה חמורה יותר במערכת הנשימה. 
  • אדי מים וגזים רעילים עלולים לגרום לגירוי ולבצקת שתביא לחסימת דרכי האויר.
  • הצטברות של נוזל בתוך הריאות מקשה על מעבר החמצן לדם.
  • תהליך השריפה צורך חמצן ולכן כמות החמצן באויר פוחתת.
  • שאיפת רעלים – פחמן חד חמצני CO שנוצר בשריפה פוגע ביכולת נשיאת חמצן מהריאות לרחבי הגוף. עלולים להיות רעלים נוספים שגורמים לפגיעות שונות.
  • שאיפת חלקיקים בשילוב נוזלים המצטברים בדרכי הנשימה גורמים לחסימה ולקושי בנשימה.

 


מפוחים לפינוי עשן

מפוחי עשן הם חלק ממערכות לבקרת עשן, הכוללות גם גלאי עשן וגלאי חום, וכן אזעקה. מפוח יניקת עשן מופעל על ידי גלאי עשן או גלאי חום, ומסייע לפינוי העשן מהמבנה.

בדיקת תקינות מערכת מפוחים

על פי תקן ישראלי 1001, בכל מבנה שגודלו מעל 200 מ"ר המשמש לתעשייה, מבנה ציבורי או מבנה מגורים, קיימת חובה להתקין מערכות פינוי עשן ויש לבצע בדיקת ספיקת מפוח וביקורת תחזוקה שנתית של מפוחים לשחרור עשן לצורך הפקת אישור למפוחים.

חלק 2.1 של תקין ישראלי 1001 בטיחות אש במבנים: עוסק במערכות בקרת עשן בבנייני מגורים שגובהם עד 12 מטר. 

 

בדיקה זו כוללת:

1. תאור מערכת המפוחים מבוסס על תוכניות התכנון המבנה הנבדק.

2. עמידת המפוחים ב-250 מ"צ למשך שעתיים

3. הזנת המפוחים בכבל חסין אש לפי תקן IEC 60331-1/2/3.

4. הפעלת מפוחים ידנית מלוח החשמל הייעודי.

5. ביצוע התרעת שריפה ע"י הפעלת 2 גלאים.

6. כיוון סיבוב של מפוח שחרור עשן.

7. בדיקת צריכת זרם המפוחים בהפעלה והשוואה למפרט המפוח.

8. מצב המפוחים לאחר למעלה מ-15 דקות עבודה רציפה, ללא ליקויים מכניים במפוחים.

9. גנרטור חירום תומך בהפעלת המפוחים בהפסקת חשמל.

 

מפוחי פינוי עשן הם מרכיב חשוב בשמירה על בטיחות אש, והם מפחיתים את הסיכון לפגיעה בנפש בעת שריפה.

מהנדסי חברת כימיק הנדסה ובטיחות בע"מ מוסמכים על ידי שרותי הכבאות לביצוע בדיקות מפוחי עשן בהתאם לת”י 1001, ומבצעים בדיקות במבנים כבר כ-8 שנים.

דילוג לתוכן