תיק שטח כבאות

צור עימנו קשר

תיק שטח לעסק

מערכות גילוי וכיבוי אש מהווים מרכיב חשוב וקריטי בהתמודדות עסקים עם סיכוני אש, אבל בכך לא יכולה להסתכם ההתמודדות כולה. בפרוץ שריפה, ישנה חשיבות רבה לכך שכל הנוכחים במקום ידעו בדיוק לאן עליהם ללכת ומה עליהם לעשות בכדי לסייע בכיבוי השריפה או לכל הפחות להתפנות מהמקום ולהתרחק מאזור הסכנה. מעבר לכך, גם כוחות הכיבוי וההצלה זקוקים למידע על המבנה, מיקומי הכניסות והיציאות בו, מיקומי מערכות הכיבוי וכל מידע אחר שרלוונטי להתמודד עם השריפה, ויכול להיות שונה מאוד ממבנה למבנה. בדיוק מהסיבה הזאת חייב כל מבנה בגיבוש תיק בטיחות הנקרא תיק שטח כבאות. ולסיכום מטרת תיק בטיחות האש – תיק השטח הנה היערכות מוקדמת לאירוע, לרבות אירוע שריפה, של השוהים במבנה ושל שירותי הכבאות.

 

מה זה תיק שטח ובאילו מקרים הוא נדרש?

תיק שטח הוא אוגדן שכולל בתוכו את כל המידע אודות המבנה עצמו ואודות האלמנטים הקשורים לבטיחות האש ובכלל זה כניסות, יציאות, מפתחי חלונות ודלתות, מספר קומות, מעברים, עמדות כיבוי אש הפעילות במבנה ומיקומן, מערכות גילוי וכיבוי אש הפעילות במבנה וכן הלאה. כמו כן, תיק שטח נדרש לכלול הוראות וכללים להתנהלות הנוכחים במקום בשעת שריפה. הוראות אלה כוללות חלוקת אחריות בין הנוכחים, צוותי סיוע מקרב העובדים למשל, הנחיה וכיוון של מבקרים במקום אל מחוץ למבנה וכדומה. ככלל, על פי הוראת מכ״ר 503 הכנת תיק שטח היא חובה החלה על כל מבנה טעון רישוי ובכלל זה בית עסק, מבנה ציבור, מבנה מסחר, מבנה תעשייה וכדומה. הוראת מכר 503, הידועה גם בשם הוראת נציב 503 היא הוראה מטעם רשות הכיבוי וההצלה של מדינת ישראל והיא מחייבת מבחינה חוקית כתנאי לקבלת אישורי הפעלה של מבנים ובכלל זה טופס 4 ורישיון עסק.

 

איך בונים תיק שטח?

כדי לבנות תיק שטח כבאות או תיק בטיחות אש, אפשר לחפש באינטרנט תיק שטח לדוגמא אבל זוהי הדרך הפחות יעילה ולרוב גם לא תאפשר לכם לקבל את האישורים הנדרשים. ישנם סוגים שונים של תיקי שטח, הנבדלים זה מזה בהתאם לסוג המבנה. כך למשל, תיק שטח מוסדי יהיה שונה מתיק שטח לעסק פרטי קטן. תיק שטח בית ספרי נדרש לעמוד בכללים רבים נוספים שאינם נכללים במסגרת פורמט תיק שטח גנרי. לכל מבנה ישנו פורמט תיק מבנה שונה והגורם המקצועי שיודע כיצד לבנות את התיק על פי ההוראות הרלוונטיות הוא גורם שהוסמך והורשה בתחום בטיחות האש. המדובר במהנדס בטיחות אש או יועץ בטיחות אש, שמגיע למבנה, בוחן אותו ובתוך כל הפעולות שהוא נדרש לבצע על מנת לאשר את המבנה, עליו לתכנן ולבנות תיק שטח למבנה הספציפי בהתאם למאפיינים המבניים שלו, מערכות בטיחות האש המותקנות בו והייעוד שלו.

בניית תיק שטח היא אינה פרוצדורה גנרית ומובנת שניתן פשוט לבצע לאחר שרואים תיק שטח לדוגמא. המדובר באוגדן מסמכים מקצועי, שחייב להיבנות על פי עקרונות מקצועיים בעולם בטיחות האש, המה גם שהתיק עצמו דורש אישור של גורם מקצועי מוסמך מטעם רשות כיבוי והצלה, שאת שירותיו תצטרכו בלאו הכי לשכור.

חברת כימיק הנדסה ובטיחות בע"מ היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום הבטיחות ומספקת מגוון רחב של שירותי בטיחות בתחומים מגוונים לרבות בטיחות אש. בחברת כימיק בטיחות והנדסה תוכלו למצוא צוות של אנשי מקצוע מוסמכים, מנוסים ומורשים, שבין היתר יוכלו לבנות עבורכם תיק שטח לכל סוג של מבנה כחלק מההכנה והאישור של נושא בטיחות אש במבנה. למידע נוסף ולהזמנת שירותי החברה, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון 03-9303814 ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ועניין.

דילוג לתוכן