בדיקת מערכות מיזוג אוויר – מה זה חשוב?

צור עימנו קשר

מערכות מיזוג אוויר מיועדות לוויסות טמפרטורה, שינוע אוויר ומניעת היווצרות של ריחות רעים ועשן במבני מגורים או תעשייה. זוהי תשתית קריטית לשמירה על נוחות ובטיחות השוהים בבניין.

בעת שריפה, מערכות אלו עלולות להוות סיכון בטיחותי. במאמר זה נסביר מהן הסכנות בהתפשטות עשן דרך המערכות למיזוג אויר ומהן דרישות התקן הישראלי הנוגע להתקנה, תחזוקה ובדיקה של מערכות מיזוג האוויר.

 

הסכנה בעשן 

עשן וגזים רעילים הנוצרים כתוצאה מבערה של חומרים שונים, הינם הגורם העיקרי לנזק בריאותי ולמוות של דיירים במבנים שבהם מתרחשת שריפה. לעיתים קרובות הקורבנות נמצאים באזורים המרוחקים ממוקד השריפה, אך נפגעים מעשן שנודד מרחק גדול. לכן בקרה של תנועת עשן הינה חיונית לשמירה על בטיחות וצמצום הסיכון לפגיעה בדיירי המבנה בעת שריפה.

 

שינוע עשן במערכת המיזוג והאוורור 

במבנים שבהם מותקנת מערכת מיזוג מרכזית, המערכת מתוכננת להעביר כמויות גדולות של אויר מצידו האחד של המבנה לצידו השני. בעת שריפה, מערכת המיזוג עלולה להאיץ את פיזור העשן, ולשנע אותו לאזורים המרוחקים ממוקד השריפה עצמו וכך לגרום לפגיעה גם באנשים שכלל אינם נמצאים באזור השריפה.

מניעת התפשטות העשן

על מנת לחסום את תנועת האויר בתעלות של מערכת המיזוג, קיימת מערכת הגנה הנקראת דמפר (damper). מערכת זו מורכבת מתריס המונע על ידי מנוע חשמלי, המופעל באמצעות מערכת גלאי האש והעשן שבמבנה. הפעלת המנוע גורמת לסגירת התריס ולחסימת מעבר העשן.

קיימים שני סוגים של דמפרים :

  • דמפר לחסימת העשן (smoke damper)
  • דמפר לחסימת אש  ( (fire damper

כאשר לא קיימים דמפרים, מערכת המיזוג מתוכננת להפסיק את פעולתה באופן מיידי בעקבות התראה של גלאי העשן.

להלן סוגי מערכות מיזוג אויר ללא דמפרים:

מזגן עילי

מזגן עילי מורכב בחלקו העליון של קיר הבית, בצמוד לתקרה, כך שהאוויר היוצא ממנו מכוון מטה – אל מרכז חלל החדר. יתרונותיו הגדולים של המזגן העילי הם חיסכון במקום וקירור פשוט יחסית של החלל הממוזג. חסרונו ניכר בחורף, כשהוא נדרש לחמם, כיוון שאוויר חם נוטה לעלות למעלה. לכן, תהליך החימום איטי, וצורך הרבה אנרגיה באופן יחסי.

מזגן מיני מרכזי 

מזגן מיני מרכזי הוא מזגן המותקן, בדרך כלל, במקום נסתר בבית, ומקרר את כל חדרי הבית במקביל באמצעות תעלות ייעודיות להובלת אוויר. יתרונותיו המרכזיים הם חיסכון במקום (שכן אין צורך להתקין מזגן בכל חדר) ובכסף (על הוצאות התקנה וחשמל). החיסרון במזגן מיני מרכזי הוא שצריכת האנרגיה גבוהה יחסית, מאחר שהאוויר מוזרם בעת ובעונה אחת לכל הבית. בנוסף, במקרה של תקלה במזגן, המיזוג בבית כולו מושבת.

מזגן מפוצל (מולטי)

מערכות מיזוג מולטי כוללות מעבה אחד מרובה מדחסים, שאליו מחוברות מספר יחידות מאיידים במגוון תצורות – עילי, נסתר או רצפתי. למעשה, כל מאייד מחובר למדחס עצמאי וכך מתאפשרת שליטה על כל מזגן בנפרד וללא תלות בפעולתם של שאר המזגנים בבית. מערכת מולטי מתאימה למשרדים ולבתים שאין בקירותיהם החיצוניים די מקום להרכבת מעבים רבים, או שלא קיימת בהם תשתית לתעלות אוויר עבור מזגן מיני מרכזי.

מזגן PACKAGE  מיזוג אוויר מסחרי.

מזגני Package הם מערכות מיזוג אוויר תעשייתיות. הן מורכבות מיחידת קירור המכילה מאייד, מעבה ומדחס, ביחד עם תעלת אוויר מובנית ומוכנה לשימוש הפרושה ישירות מהמפעל אל אתר ההתקנה – ללא כל צורך בחיבורי צנרת. מזגנים אלה מתאימים לשימוש ביתי ומסחרי במקומות שבהם לא ניתן להתקין מאיידים בכל החדרים, או שהמרחק בין אזור המיזוג למעבה גדול, מה שמקטין את יעילות המערכת וגורם לצריכה מרובה יותר של חשמל.

למזגני מיזוג אוויר מסחרי שלושה יתרונות עיקריים: 

  • עוצמת מיזוג מירבית ושליטה מלאה על עוצמת החימום/קירור – הודות למבנה האחוד של המזגן ולעובדה שלא נעשה שימוש בצנרת חיצונית
  • חיסכון במקום – ניתן להציב את המערכת בכל מקום בקרבת החלל הממוזג, ואין צורך להקצות מקום ליחידות המאייד
  • חיסכון אנרגטי – תוצאה של חיבור ישיר בין המעבה למאייד.

התקן הישראלי לבטיחות מערכת מיזוג ואוורור

תקן ישראלי 1001 הוא תקן בטיחות אש המגדיר דרישות להתקנה, תחזוקה ובדיקה של מערכות מיזוג אוויר, פינוי עשן ואוורור במבנים שגודלם מעל 200 מ"ר.

מטרת התקן היא למנוע את התפשטות העשן בתוך המבנה, ולהקטין את הסיכון לחיי אדם ולרכוש מפני אש, עשן וגזים במצבים שבהם פורצת שריפה או במצבים הדומים לשריפה.

חלק 1.1 – בטיחות אש במבנים – מערכות מיזוג אויר ואוורור: עוסק במערכות מיזוג אויר ואוורור, מבוסס על NFPA90A.

חלק 1.3 – בטיחות אש במבנים – מדפי אש: עוסק במערכות במדפי אש, מבוסס על התקן האמריקאי ANSU/UL 55.

על פי תקן 1001 יש לבצע בדיקה למערכות מיזוג האוויר לפחות פעם בשנה, הכוללת: בדיקה ויזואלית, בדיקת תקינות הדמפרים, בדיקת תקינות מערכת גילוי האש ותפקוד המערכת בעת שריפה. לפני הבדיקה, יש לבצע טיפול תחזוקה בלוח החשמל של מערכות מיזוג האוויר.

סיכום

בדיקת תקן ישראלי 1001 היא חשובה לשמירה על בטיחות השוהים בבניין, ומסייעת למזער את הסיכון לחיי אדם ולרכוש בעת שריפה.

מהנדסי חברת כימיק הנדסה ובטיחות בע"מ מתמחים בביצוע בדיקות סקר בטיחות במערכות מיזוג ואוורור בהתאם לתקן 1001, ומוסמכים על ידי שרותי הכבאות.

אנו מבצעים בדיקות אלה כבר כ-8 שנים ונשמח להעניק ייעוץ בטלפון: 03-9303814

דילוג לתוכן